SANATÇI YAYINI | BARTLEBY THE SCRIVENER

SERKAN ÖZKAYA

Serkan Özkaya, Herman Melville'in 1853 tarihli ikonik kısa öyküsü 'Bartleby the Scrivener'ı sınırlı sayıda sanat eserine dönüştürüyor. Hikaye, ilk başta güçlü bir çalışma ahlakı sergiledikten sonra tüm görevleri reddeden ve yalnızca 'Yapmamayı tercih ederim' diye yanıt veren bir Wall Street hukuk memurunun hikayesini anlatıyor. Özkaya, paradoksal olarak, Bartleby'nin metanetli bir şekilde reddettiği bir çalışma olan 1990 Dover Thrift baskısını görsel olarak kopyalayarak hikayeyi aslına sadık bir şekilde yazıya döküyor.

Özkaya'nın dönüştürücü eylemlerinin geçmişi, Radikal gazetesinin ön ve arka kapaklarını çizimlere dönüştürerek, dizgi orijinallerini kendi versiyonlarıyla değiştirerek okurları şaşırtmayı içeriyor. Bu sıradışı eylem, İsveç gazetesi Aftonbladet, Alman süreli yayını Freitag, The New York Times ve Kentucky merkezli The Courier Journal gazetesi gibi diğer yayınlara yayılan bu eylem, bütünde 'Bugün Tarihi Öneme Sahip Bir Gün Olabilirdi' olarak anılıyor.

Son girişimi olan sınırlı sayıdaki 'Bartleby, The Scrivener', sanatsal özgünlük geleneklerine meydan okuyor ve Bartleby'nin geleneksel çalışma etiğini reddetmesinde görülen meydan okumayı yansıtıyor.

The Drawing Center baş küratörü Claire Gilman, bu baskı için yazdığı makalede, Özkaya'nın mimetik eyleminin yalnızca köklü geleneklere meydan okumakla kalmayıp, aynı zamanda sanatsal özgünlük ve dehanın özünü nasıl sorguladığını araştırıyor.

April 11, 2024