Thomas Ruff

BASIN BÜLTENİ

Galerist, dünyaca ünlü Alman fotoğrafçısı Thomas Ruff’un, Türkiye’de ki ilk kişisel sergisine, 7 Temmuz – 7 Ağustos 2010 tarihleri arasında ev sahipliği yapıyor.

Sergi, Thomas Ruff’un kariyerinde önemli yere sahip beş farklı serisini bir araya getiriyor: İnternet pornografisini temel alan “Nudes” (Nüler); internetten toplanmış görüntülerin pikselleştirilerek büyütülmüş anıtsal görüntülerine adanmış “Jpegs” (Jpegler); kaynakların artık tanınmayacak hale gelene kadar manipüle edilmesiyle ortaya çıkan “Substrat”; Ruff’un hem fotoğrafa hem astronomiye olan ilgisini harmanlayan “Sterne” ve sanatçının biriktirdiği gazete küpürlerini kullanarak oluşturduğu “Newspaper photos”.

Ruff, “Substrat” serisinde, sadece dijital görüntülerle gerçekleştirilebilecek bir soyutlama biçimi yaratıyor. Görüntüler, internetten indirilen Japon Manga çizimlerinin dijital olarak işlenmesiyle üretiliyor. Görseller anormal derecede büyütüldüğünde, çıplak gözle görünmeyen, imajların yapı taşları ortaya çıkıyor. İşlerin akışkan yüzeylerinin şok edici güzelliği, gözü baştan çıkarmakla kalmıyor, beyindeki perspektif mekanizmasını da tetikliyor.

“Substrat” ismi ise, Ruff’un soyut resimde yeni bir üslup yaratmak üzere harekete geçtiğinin bir göstergesi. Substrat görüntüler, yeni bir fotoğraf üslubunun yaratılması ve algının dinamik analizi gibi iki belirgin temel amaca ulaşmayı hedefleyerek, zengin bir anlamlar ağını çağrıştırıp harekete geçiriyor.

İnternetten indirilen nükleer patlama görüntüleri, resimli posta kartları ve çeşitli fotoğrafları da içinde barındıran geniş bir kaynak grubu kullanılarak oluşturulan “Jpegs” serisi, ismini fotoğraf görüntülerinin sıkıştırılmasında kullanılan yöntemlerden biri olan “jpeg”ten alıyor. Bu serinin altında yatan fikir, 11 Eylül 2001’de Dünya Ticaret Merkezine yapılan saldırı sonrasında Ruff’un çektiği fotoğrafları yitirmesiyle ortaya çıkmış. Çektiği bütün fotoğrafların seyahat dönüşü deforme olduğunu fark eden Ruff, buna karşılık olarak internetten saldırı ile ilgili başka görseller bularak bunları kendine göre deforme ediyor ve “jpeg” serisini oluşturuyor.

Ruff, bulduğu görsellerin dijital kökenlerine vurgu yapan bir süreçle, pikselleri genişletiyor ve bazı durumlarda renklerde de değişiklikler yapıyor. Beş metreden veya daha uzaktan bakıldığında görüntüler hâlâ “okunaklı”, fakat yaklaştıkça giderek pikselleşiyor ve soyutlaşıyor, bu da bir ressam dokunuşu etkisi ortaya çıkarıyor.

“Nudes” serisi, düşük çözünürlüklü pornografik görüntülerin, büyütülmesiyle ve sanatçının bunlar üzerinde değişiklikler yapmasıyla ortaya çıkan eserlerden oluşuyor. Araştırmalarını, görüntülerin kaynağı olan internette sürdüren Ruff, pornografik sitelerde sunulan seksüel fantezilerdeki çeşitliliğin, dijital çağa duyulan çağdaş arzuyu, geleneksel nü fotoğrafçılığında ve moda fotoğraflarında yer alan tipik stilize edilmiş ve basitleştirilmiş figürlerle kıyaslandığında, daha gerçekçi bir biçimde temsil ettiğine inanıyor.

Ruff, ücretsiz internet sitelerindeki görüntüleri orijinal boyut ve formatında indirdikten sonra, pikselleşmiş görseller üzerinde değişiklikler yapıyor, detayları ortadan kaldırıyor ve yeni kompozisyonlar oluşturuyor. Orijinallerine ihanet ederek fotoğraflar üzerinde kullanılan teknikler, internette yer alan pornografinin bayağılığına karşı bir çeşit tepki olarak yorumlanıyor.

Yine Ruff’un tanınmış serilerinden olan “Sterne”, sanatçının en büyük tutkularından birine, astronomiye ait yansımalar taşıyor. Ruff bu seride, bütün kariyeri boyunca ilk defa, hâlihazırda mevcut görsel malzemeler kullandı. ESO’dan (Avrupa Güney Rasathanesi) Güney Yarımküre’den görüldüğü şekliyle gökyüzünün 29 x 29cm formatında fotoğraf negatiflerini satın aldı ve bunları 200 x 134cm ebatlarına büyüttürerek bastırdı. “Sterne” serisi, yıldızlarla dolu bir gecede gökyüzüne bakarken yaşanan hissi uyandırıyor ve bunlara bakan kişi, görüntüleri incelerken, her şeyiyle fotoğrafın içine çekiliyor.

Galerist’in duvarlarını boydan boya uzunlamasına kaplayacak olan “Newspaper Photos” Thomas Ruff’un yedi sene sürecinde Alman basınından topladığı gazete küpürlerini kullanarak oluşturduğu bir grup fotoğrafı temsil eder. Sanatçı ilgisini çeken ve tuhaf bulduğu gazete kupürlerini biriktirir, bu görüntüleri yeniden fotoğraflar ve eşlik eden yazılardan ayırıp manipüle eder. İmajlar başlık ve yazılardan soyutlanıp tekil olarak çerçevelendiğinde çok daha geniş, farklı anlam olasılıklarına fırsat yaratır.

Thomas Ruff’un kariyerinin farklı dönemlerinden referans teşkil edebilecek çeşitlilikte fotoğrafların yer alacağı sergi, sanatçı ile ilgili geniş bir okuma olanağı da sağlıyor.

 

Sanatçı Hakkında

1958 doğumlu Thomas Ruff, Düsseldorf’ta yaşıyor ve çalışıyor. Düsseldorf Sanat Akademisinde Bernd Becher’den fotoğrafçılık eğitimi aldıktan sonra, 2000’den 2005’e kadar Kunstakademie Düsseldorf’da fotoğraf dersleri verdi. Gerçekleştirmiş olduğu ergiler arasında: (1988) Schloss Hardenberg, Velbert, Almanya, (1988) Porticus Frankfurt, Almanya, (1992) Documenta IX, Kassel, Almanya, (1995) Venedik Bienali, Alman Pavyonu; İtalya, (2000) Museum Haus Lange, Frankfurt, Almanya, (2001) Chabot Museum, Rotterdam, Hollanda, (2001) Kunsthalle Baden-Baden, Almanya, (2002) Folkwang Museum, Essen, Almanya; Städtische Galerie Lenbachhaus, Münih, Almanya, (2002) Artium Centro Museo Vasco de Arte Contemporaneo, Vitoria (Gasteiz), İspanya, (2003) Casa de Serralves-Museu de Arte Contemporânea, Porto, Portekiz, (2003) Tate Liverpool, İngiltere, (2003) Kestner Gesellschaft, Hanover, Almanya, (2003) Busan Metropolitan Art Museum, Busan, Güney Kore, (2007) Moderna Museet, Stockholm, İsveç, (2008) Mücsarnok Kunsthalle, Budapeşte, Macaristan, (2009) Museum für Neue Kunst, Freiburg, Almanya, (2009) Castello di Rivoli, Turin, İtalya, (2009)Thomas Ruff, cassini + zycles, Gallery Koyanagi, Japonya, (2009)Thomas Ruff, Galerie Rüdiger Schöttle, München, (2009)Thomas Ruff, Schwarzwald.Landschaft., Museum für Neue Kunst – Städtische Museen Freiburg, Freiburg, (2009) Interiors, Centre National d’Art Conetmeporain de Grenoble yer alıyor.