Tenden Daha Yakın: Ayça Telgeren
Galerist, Ayça Telgeren’in ‘Tenden Daha Yakın’ başlıklı dördüncü kişisel sergisine 10 Ocak - 15 Şubat 2020 tarihleri arasında ev sahipliği yapıyor. Elâ Atakan küratörlüğündeki ‘Tenden Daha Yakın’da sanatçının önceki sergilerinde kurguladığı düş dünyası, gerçek ve gündelik bir yaklaşımla belirginleşiyor. Beton heykel, tuval üzeri akrilik boya, kağıt kesim, video gibi farklı tekniklerde eserlerin yer aldığı sergide, her unsur ve uzuv birbiriyle temas ediyor. Serginin simgesel omurgasını temas oluşturuyor. Sanatçı uzun yıllardır çalıştığı kağıt kesim tekniğiyle, aile fotoğraflarından bedensiz olarak kadrajladığı, birbirini tutan elleri yeniden okumaya alıyor. Tende artık görünmez olmuş temas anlarını düşünmeye davet ederek, bizi bu şefkatli dokunuşun yitişi ile sonsuzluğu arasında bir yerlerde bırakıyor. Bu dokunuşlardan sadece birini, kendi saçı ile kumaşa işleyerek, bu teması sonsuzlukla bütünleştiriyor. Kadim uygarlıklarda bir anımsatma yöntemi olarak kullanılan düğümler ve kadınların dilsizleştirildiği kültürlerde kendilerini ifade ettikleri örgüler de sergide önemli bir yer tutuyor. Sanatçının önceki işlerindeki, çocukluğunda kendisi için uygun görülen saçı küt kesimli Mireille karakterinin yerini, bir dil ve ifade biçimi olarak birbirine örülen saçlar alıyor. Sanatçı, saç örgülerini kelimesiz çağrılar, duyurular, davetler, kovalamalar olarak ifade ediyor. Kağıttan tek tek kesilerek bedenlenmiş örgüler ve soyut çizgiler; sanatçının rüya dünyasından somut dünyaya, hayali yaratıklarından bedenlenmiş heykellerine geçişini anlatıyor. Telgeren’in üretiminin farklı bir aşaması olarak karşımıza çıkan, işaret eden, birbirine değen, iç içe geçen, sınırları belirsiz bedenlerden oluşan beton heykellerinde sanatçı, sarılandan çok onun yokluğunu, tenden ziyade tenhalığı anımsatıyor. Sanatçı, sadece birbirine temas eden heykeller yaratmıyor, üstlerinde kendi dokunuşunun kalıntısını da bırakıyor. Tüm malzemelerin birbirine dokunduğu sergiyle aynı ismi taşıyan video enstalasyonunda sanatçı yağmur suyu birikintisini bir deri gibi yansıtıyor. Bu görsel dinginlikle Telgeren, izleyiciyi insanın en büyük organı olan tenin altını düşünmeye davet ediyor. Kas, damar, kan ve dokuların kalabalığı, iç içe geçmişliği adeta zarif bir zarfla örtülüyor. Sanatçının “hareketin içinde hareketsizlik ve duygusal tetikleme” olarak ifade ettiği bu iş ile heykellerinde birbirine sarılan kollar ve bacaklar, kağıttan kesilmiş saçlar ve eller de kendinden çıkıp, yine kendine varıyor. Fransız yazar Georges Bataille’ın 1928’de yazdığı Gözün Öyküsü adlı hikayesinden ilhamla, sanatçı tarafından “iç içe geçerek, tek bir bedeni oluşturmuş arzu adaları” olarak ifade edilen eserler, dokunma duygusunun ötesinde arzuyla birbirine karışıyor. Bedenlerin örgülere, saç tellerinin kumaşa karıştığı ve kendi bütünlüğüyle vücut bulduğu ‘Tenden Daha Yakın’, 15 Şubat’a kadar Galerist’te izlenebilir