Istanbul Istanbul: Michael Craig Martin

BASIN BÜLTENİ

Galerist, dünyaca ünlü sanatçı Michael Craig-Martin’in Türkiye’deki ilk kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Sanatçının son dönem çalışmalarını içeren ‘İstanbul İstanbul’ sergisi 11 Eylül – 10 Ekim 2009 tarihleri arasında Galerist’te gezilebilir.

Finansbank Private Banking ana sponsorluğunda ve British Council desteğiyle gerçekleştirilen sergide, Michael Craig-Martin’in 2009 tarihli alüminyum üzeri akrilik resimlerine ve sergiyle aynı ismi taşıyan dev duvar resmine yer veriliyor.

Craig-Martin, günlük nesneler, imgeler ve malzemeler aracılığıyla eserlerinde görsel dilin doğasını ve potansiyelini araştırıyor. Şemsiye, ayakkabı, iskemle, içecek kutusu, bıçak, çekmece gibi sıradan ve günlük hayatımıza ait nesneleri resmetmeyi seçen sanatçı; aynı zamanda ölüm, cennet, arzu gibi doğrudan bir nesneyle tasvir edilemeyen soyut kavramları, fikirleri ve hisleri resimlerinde kelimelerle betimleyerek yer veriyor. Sanatçıya göre kelimeleri oluşturan harflerin kendileri de nesnelerinkiler gibi imgelere dönüşüyor. Sergide Cash, Paradise ve Real gibi birçok çalışması da ilk kez sanatseverler ile buluşuyor.

Galerist’in iki duvarını kaplayan ‘İstanbul İstanbul’ adlı duvar resmini sergi için özel olarak tasarlayan Craig-Martin, İstanbul’a yaptığım ilk seyahat sonrasında Galerist’teki sergimin adının ‘İstanbul İstanbul’ olmasına karar verdim. ‘New York New York’ ikilemesindeki gibi yine şehrin verdiği gürültülü ivedilik hissini ve tahammülsüzlüğünü vurgular şekilde. Öte yandan İstanbul İstanbul şehrin şiirsel yönlerini, gizemini, karmaşasını ve şehvetini büyülü bir edayla çağırmak gibi geliyor. Bu duvar çalışması ile de bu özellikleri yansıtmaya çalıştımdedi.

 

Sanatçı Hakkında:

Michael Craig-Martin kendi döneminin en itibarlı ve etkili kavramsal sanatçılarından biri olarak kabul ediliyor. İrlanda Dublin’de doğan (1941) sanatçı, çocukluğunu ve gençliğini Amerika’da geçirdi. Sanatçı eğitimini yine Amerika’da Yale Üniversitesi Sanat Fakültesi Güzel Sanatlar bölümünde tamamladı. İlk solo sergisini Londra’daki Rowan Gallery’de 1969 yılında gerçekleştiren Craig-Martin, kariyeri boyunca aralarında Hannover, Dusseldorf ve Stuttgart‘daki Kunstvereins, Paris’teki Centre Pompidou, New York’taki the Museum of Modern Art (MOMA), Gagosian Gallery ve Rolandseck’deki Arp Museum’un da bulunduğu birçok önemli müze ve galeride mekana özel enstalasyonları ve sergileriyle yer aldı. 

1972 yılında İngiliz kavramsal sanatının belirleyici sergisi olan Hayward Gallery’de ‘The New Art (Yeni Sanat)’ sergisinde yer aldı.  En tanınmış eserleri arasında; bir bardak suyu bir meşe ağacına dönüştürdüğünü söylediği 1973 tarihli An Oak Tree (Bir Meşe Ağacı), büyük ölçekli siyah-beyaz duvar resimleri ve daha yakın dönemde yaptığı yoğun renkli resimleri, enstalâsyonları, kamusal sanat projeleri (örneğin Londra’daki Docklands Hafif Raylı Sistemi durağı için seramik karolara yaptığı büyük ölçekli bir eser olan Street life) ve mimarlarla yaptığı ortak çalışmalar (örneğin Herzog ve DeMeuron ile birlikte yapığı Londra Deptford’daki Laban Dans Merkezi) bulunmaktadır.

1966 yılında İngiltere’ye dönen Michael Craig-Martin yaşamını ve çalışmalarını Londra’da sürdürmektedir. 20 yılı aşkın bir süre boyunca Londra’daki Goldsmiths Üniversitesinde öğretim görevlisi olarak çalışan sanatçı, 90’lı yıllarda genç İngiliz sanatçıların ortaya çıkışındaki ana etkenlerden biri olarak görülmektedir. Öğrencileri arasında Damien Hirst, Gary Hume, Liam Gillick, Michael Landy, Mat Collishaw, Sarah Lucas, Julian Opie ve Fiona Rae bulunmaktadır. 

ENSTALASYON GÖRSELLERİ